Pagina's

vrijdag 24 augustus 2012

[Recept] Zandkoekjes en Gevulde koeken

Ik vind het erg leuk om recepten op te zoeken en deze met jullie te delen. Ik heb deze twee recepten allebei al eens uitgeprobeerd en ik ben fan! Ik heb hier helaas geen foto's van, ik bedacht me ook niet dat ik er misschien wel een post over zou maken. Maar ik zal ze zeker nog eens maken, dan maak ik wel foto's. 

Ik ben een echte fan van bakken en natuurlijk ook van het opeten haha! Deze recepten heb ik niet samengesteld, vandaar dat er de bron onder staat. Hier kun je het ook nog eens nalezen. De recepten zijn dus niet door mij bedacht.


Zandkoekjes
Ingrediënten (voor 3 personen)
300 gram tarwe patent bloem
150 gram (gezouten) roomboter
1 ei
5 eetlepels suiker
1 zakje vanille suiker
Voor de versiering
Disco dip
Hagelslag
Als hulp
Koekjes vorm

Bereidingswijze
Meng de suiker, vanille suiker en bloem en maak daarna de boter in kleine blokjes en vermeng dit met het bloem mengsel. Kneed dit hele mengsel en doe er dan een ei bij. Kneed het geheel tot het een niet plakkerige deeg bal is, zo nodig moet je nog extra bloem toevoegen.

Als het deeg klaar is dan je het plat en gebruik je de koekjes vorm en perforeer dan de platte plak deeg. Dan haal je alle deeg weg die om de geperforeerde koekjes zit weg en dan kan je de koekjes op een bak plaat leggen. Ik gebruik zelf bakpapier om ze op te leggen maar zelf kan je ook de bakplaat invetten met boter.

Zo ga je door tot je bakplaat vol is of dat de deeg op is.

Dan kan je de koekjes versieren hoe je dat wil, ik heb zelf disco dip en hagelslag gebruikt.

Dan zet je de oven aan op 175 graden en voor 20 a 25.
Voor kleur kan je ook nog voor het bakken een eitje kloppen en dit over de koekjes strijken met een kwast, dan worden de koekjes mooi bruin.
Bron

Gevulde koeken

Ingrediënten
150 gram koude roomboter (in stukjes)
200 gram bloem
100 gram basterdsuiker
1 theelepel bakpoeder
1/2 geklopt ei
1 eetlepel citroensap
Snufje kaneel
Snufje zout
Voor de vulling
200 gram amandelspijs
1 geklopt ei
Voor de afwerking
6 (witte) amandelen
1/2 geklopt ei

Bereidingswijze

  1. Zet de oven op 175 graden Celsius.
  2. Maak een boterdeeg: doe de ingredienten in een kom en kneed de boter er zo snel mogelijk koel door. Doe er wat melk bij als het te droog is. Wikkel de deegbal in folie en zet een uurtje in de koelkast.
  3. Bestrooi het werkoppervlak met bloem en rol het deeg uit tot een lap van 3 mm dik.
  4. Steek er met een bakje van 10cm doorsnee 12 rondjes uit. Leg 6 rondjes op de bakplaat.
  5. Verkruimel de spijs en prak er 1 heel ei door. Maak 6 balletjes van het amandelspijs, maak de balletjes plat en vlak de randen af. Leg op het deeg.
  6. Houd de randjes vrij en bestrijk ze met ei. Leg de andere deegrondjes erop en druk de randen dicht met een vork en druk in het midden een amandel. Bestrijk de koeken aan de bovenkant met ei, zet ze in de oven en bak de koeken in 40 minuten goudbruin.
De amandelvulling kun je ook helemaal zelf maken door 125 gram gemalen amandelen, 125 gram suiker, 1 ei en een kwart van een geraspte citroenschil bij elkaar te voegen en te mixen.
Bron


3 opmerkingen: